Firmy si na jednu stranu vydělávají peníze a na stranu druhou tyto finanční prostředky zase utrácejí. A co se onoho utrácení týká, je toto někdy dobrovolné a někdy také ne. Ale v každém případě má platit, že si na sebe firmy musí vydělat a že musí mít v penězích pořádek. Takže se docela pochopitelně neobejdou bez vedení účetnictví. Musí mít přehled, kolik peněz dostaly, aby si mohly vypočítat i to, co musí zaplatit na daních, sociálním a zdravotním pojištění atd. A musí vědět i to, kolik jim potom zbude, aby si pořídily něco, co potřebují, aby investovaly, spořily a podobně.
Prostě by se mělo všechno dobře spočítat. Aby se podnik neocitl na mizině nebo aby nebyl nepříjemně popotahován a trestán za to, že nezaplatil povinné odvody tak, jak měl. A aby to bylo dobře spočítané, mívají firmy často své účetní, kteří to mají za úkol. Pokud si tedy takové účetní mohou dovolit a seženou je.
A když firma účetního nebo dokonce celé účetní oddělení nemá? Pak jsou v zásadě dvě možná řešení. Buď si vede majitel firmy účetnictví sám, nebo to nechá někomu externímu, komu se dá důvěřovat. A rozhodnutí tu záleží na tom, jak šéf účetnictví (ne)zvládá a jak se dá nebo nedá najít důvěryhodný účetní partner.
V Praze je to poměrně snadné, tam se to dá vyřešit lehce. Ona má na účetnictví Praha 5 přinejmenším jednu naprosto spolehlivou účetní firmu, která se stará o veškeré vedení účetnictví všem podnikům v okolí, které o to projeví zájem. Postará se skutečně o ledacos, co se financí týká, tedy i o takové náročné záležitosti, jako je zpracování mezd nebo výpočet a zaplacení daní a sociálního a zdravotního pojištění. A kdo si to někdy zkoušel vypočítat sám, potvrdí mi jistě, že je to opravdu významná pomoc. Protože s tím si mnoho podnikatelů skutečně neví moc rady. A je lepší nechat si pomoci cizími odborníky, než chybovat a riskovat ekonomické problémy nejrůznějšího druhu.